Σε ανοιχτή σύγκρουση με τις βελγικές αρχές βρίσκεται η Ryanair, προειδοποιώντας ότι ενδέχεται να καταργήσει έως και 20 δρομολόγια από βελγικά αεροδρόμια, ως απάντηση στην επικείμενη αύξηση των αεροπορικών τελών. Η αεροπορική χαμηλού κόστους καταγγέλλει ότι τα νέα μέτρα θα πλήξουν σοβαρά τη ζήτηση και θα οδηγήσουν σε αύξηση των ναύλων, καθιστώντας το Βέλγιο λιγότερο ελκυστικό για αεροπορικές επενδύσεις.
Στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης βρίσκεται η απόφαση της βελγικής κυβέρνησης να αυξήσει, από το 2027, το αεροπορικό τέλος στα 10 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για πτήσεις μικρών αποστάσεων. Παράλληλα, η Ryanair αντιδρά και στα σχέδια του δημοτικού συμβουλίου του Σαρλερουά να επιβάλει επιπλέον φόρο 3 ευρώ ανά επιβάτη από το 2026.
Ο λεγόμενος «φόρος επιβίβασης» αποτελεί μέρος του νέου κρατικού προϋπολογισμού του Βελγίου, ο οποίος στοχεύει στην κάλυψη δημοσιονομικού κενού ύψους 9,2 δισ. ευρώ έως το 2029. «Σήμερα η εργασία, αύριο ο καρπός της δουλειάς μας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός Μπαρτ Ντε Βέβερ, ανακοινώνοντας τη συμφωνία έπειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις.
Τα αεροδρόμια, ωστόσο, έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι το αυξημένο κόστος θα μετακυλιστεί στους επιβάτες, οδηγώντας σε ακριβότερα εισιτήρια. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ryanair διαμηνύει ότι, εφόσον εφαρμοστούν και τα δύο μέτρα, θα αποσύρει πέντε αεροσκάφη που εδρεύουν σε βελγικά αεροδρόμια και θα καταργήσει 20 δρομολόγια από το χειμερινό πρόγραμμα της περιόδου 2026/27, κυρίως από τις Βρυξέλλες.
Οι περικοπές αυτές αντιστοιχούν σε απώλεια περίπου ενός εκατομμυρίου θέσεων επιβατών και σε μείωση της επιβατικής κίνησης της εταιρείας κατά 22% στις Βρυξέλλες. Ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair, Τζέισον ΜακΓκίνες, προειδοποιεί ότι η συνεχής αύξηση των αεροπορικών φόρων ενδέχεται να καταστήσει το Βέλγιο «μη ανταγωνιστικό» σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Σουηδία, η Ουγγαρία, η Ιταλία και η Σλοβακία, οι οποίες έχουν καταργήσει αντίστοιχους φόρους προκειμένου να ενισχύσουν την αεροπορική κίνηση.
«Την ώρα που πολλές χώρες της ΕΕ μειώνουν τα κόστη πρόσβασης για να στηρίξουν τις οικονομίες και τον τουρισμό τους, το Βέλγιο κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, αυξάνοντας τις επιβαρύνσεις και ωθώντας αεροπορικές εταιρείες και επισκέπτες σε άλλες αγορές», τονίζει ο ΜακΓκίνες, καλώντας την κυβέρνηση να επανεξετάσει την απόφαση.
Ιδιαίτερα αιχμηρή είναι η κριτική της Ryanair και απέναντι στον σχεδιαζόμενο φόρο του Σαρλερουά, τον οποίο ο ΜακΓκίνες χαρακτήρισε «παράλογο», προειδοποιώντας ότι η εφαρμογή του θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια χιλιάδων τοπικών θέσεων εργασίας.
Η αντιπαράθεση στο Βέλγιο εντάσσεται σε ένα ευρύτερο μέτωπο που έχει ανοίξει η Ryanair κατά των αεροπορικών φόρων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αν και αναγνωρίζει την ανάγκη μείωσης των εκπομπών άνθρακα και επενδύσεων σε πιο βιώσιμες πρακτικές, η εταιρεία υποστηρίζει ότι οι επιβαρύνσεις πλήττουν δυσανάλογα τις πτήσεις μικρών αποστάσεων και τον μαζικό τουρισμό.
Μόλις τον προηγούμενο μήνα, η Ryanair είχε απειλήσει με πλήρη αποχώρηση από τις Αζόρες, λόγω αυξημένων τελών στην Πορτογαλία, εξέλιξη που θα οδηγούσε στην απώλεια έξι δρομολογίων και περίπου 400.000 θέσεων επιβατών ετησίως. Αντίστοιχα, στην Ισπανία έχει ήδη ανακοινώσει την αναστολή χειμερινών δρομολογίων προς πόλεις όπως το Σαντιάγο ντε Κομποστέλα, ενώ έχει προαναγγείλει περαιτέρω αποχωρήσεις από περιφερειακά αεροδρόμια στη Γαλλία.
Σε ένα περιβάλλον όπου οι κυβερνήσεις επιχειρούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στη δημοσιονομική σταθερότητα και την πράσινη μετάβαση, η Ryanair διαμηνύει ότι οι αποφάσεις για νέους φόρους θα κρίνουν το πού – και αν – θα συνεχίσει να επενδύει τα επόμενα χρόνια.




