Mastercard: Τρεις τάσεις που αλλάζουν το holiday shopping του 2025

Η εορταστική περίοδος του 2025 εξελίσσεται στην πιο ενεργή των τελευταίων ετών, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του Mastercard SpendingPulse. Παρά τις οικονομικές αβεβαιότητες και τις υψηλές τιμές, οι λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ (εκτός αυτοκινήτων) αυξήθηκαν κατά 4,1% την Black Friday και κατά 3,3% την Cyber Monday.

Η Mastercard επισημαίνει ότι η φετινή εικόνα διαμορφώνεται από τρεις ισχυρές τάσεις: τη μετατόπιση στο online εμπόριο, την αύξηση της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης και την ενίσχυση των μηχανισμών ασφαλείας στις συναλλαγές.

Η «Clickmas» εποχή

Το ηλεκτρονικό εμπόριο καταγράφει εντυπωσιακή άνοδο. Οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 7,4% την Cyber Monday, ενώ ακόμη και την Black Friday —ημέρα παραδοσιακά συνδεδεμένη με αγορές στα φυσικά καταστήματα— οι διαδικτυακές αγορές ενισχύθηκαν κατά 10,4%, έναντι μόλις 1,7% ανόδου στα καταστήματα.

Σύμφωνα με έρευνα της Mastercard, το 90% των καταναλωτών συνεχίζει πάντως να επισκέπτεται φυσικά καταστήματα την περίοδο των εορτών, με τη Generation Z να βρίσκεται στην κορυφή.

Η είσοδος της AI στο holiday shopping

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει πλέον ρόλο-κλειδί στη διαδικασία αγορών. Το 42% των καταναλωτών χρησιμοποιεί ήδη εργαλεία AI για την αγορά δώρων, ενώ σχεδόν οι μισοί από τους Gen Z και Millennials δηλώνουν ότι θα αναθέσουν ευχαρίστως τις εορταστικές αγορές σε AI agents.

Οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν σύγκριση τιμών, παρακολούθηση αποθεμάτων σε πραγματικό χρόνο, εφαρμογή επιβραβεύσεων και προσφορών, αξιολόγηση κριτικών και ακόμη και ολοκλήρωση αγοράς. Η Mastercard αναπτύσσει νέα πρωτόκολλα που διασφαλίζουν την επιβεβαίωση πρόθεσης και παραγγελίας, με στόχο τη μείωση διαφορών και τη βελτίωση της εμπιστοσύνης.

Περισσότερη τεχνολογία – λιγότερο ρίσκο

Με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, αυξάνονται και οι κίνδυνοι απάτης. Έρευνα της Mastercard δείχνει ότι σχεδόν οι μισοί καταναλωτές δηλώνουν ότι θα αγνοούσαν πιθανά σημάδια κινδύνου για χάρη μιας πολύ καλής προσφοράς. Ταυτόχρονα, οι επιτήδειοι αξιοποιούν πλέον εργαλεία AI για ταχύτερο εντοπισμό πιθανών θυμάτων.

Ωστόσο, η αντιμετώπιση των απειλών βελτιώνεται χάρη σε συστήματα που αναλύουν πάνω από ένα εκατομμύριο δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, καθώς και μέσω τεχνολογιών όπως η tokenization —που κρυπτογραφεί τον αριθμό της κάρτας ώστε να μην μεταδίδεται ποτέ— και η αυξανόμενη χρήση βιομετρικών πληρωμών στα καταστήματα.

Σύμφωνα με τη Mastercard, η συνδυασμένη ωρίμανση των τεχνολογιών ασφαλείας και των AI agents δημιουργεί μια εορταστική περίοδο με λιγότερο άγχος, περισσότερο χρόνο και αυξημένη εμπιστοσύνη για τους καταναλωτές.